Vakarinės nuotolinės studijos: puiki galimybė persikvalifikuoti, derinti mokslus ir darbą bei pradėti svajonių IT karjerą

- 2021.05.21

Dėl COVID-19 pandemijos ugdymas persikėlė į virtualią erdvę, kur vyrauja dvi pagrindinės mokymosi sistemos: asinchroninė ir sinchroninė. Asinchroninis mokymosi būdas vyksta be gyvo studentų ir dėstytojų bendravimo, studijų medžiaga paruošiama iš anksto ir pateikiama studentų peržiūrai. Akivaizdu, kad toks mokymosi būdas mažiau įtraukiantis, nes net ir labai užsidegę studentai ilgainiui ima stokoti motyvacijos gilinti žinias, noriai dalyvauti kursuose bei juos pabaigti. Tad galime teigti, jog asinchroninė mokymosi sistema nėra tokia efektyvi. Tuo tarpu sinchroninė sistema, kurią būtent siūlo ir taiko „Baltijos technologijų institutas“ (BIT) – tai gyvu dėstytojų ir studentų bendravimu paremti e. mokymai, kurie yra intensyvūs, kupini praktikos bei puikiai tinkantys dirbantiems žmonėms siekiantiems antros specializacijos ar svajojantiems persikvalifikuoti į IT sritį. Nuotolinės vakarinės programavimo studijos, kurias siūlo „Baltijos technologijų institutas“ (BIT) yra ne tik efektyvios, bet ir palankios kiekvienam dirbančiam, nes darbo ir studijų grafikas nekoreliuoja tarpusavyje.

Studijos – patrauklios ir nemokamos

Vienas geriausių asinchroninio ugdymo pavyzdžių – tai šiuo metu itin populiarūs „Coursera“ nuotoliniai kursai. Tačiau net ir įgiję didelį populiarumą ir pasiekę milžinišką kiekį studentų visame pasaulyje, šie kursai netruko parodyti savo silpnąją pusę – remiantis vienos iš „Coursera“ įkūrėjų Daphne Koller teiginiu, šiuos kursus baigia vos 7-9 proc. besimokančių.

Kodėl šis procentas toks žemas? Priežastys yra labai aiškios ir paprastos – „Coursera“ kursai dėl asinchroninio ugdymo ypatumų nėra tokie įtraukiantys. Be to, šios studijos nevertinamos rimtai, nes joms užsiregistruoti ypač lengva, o išlaikyti mokymosi entuziazmą ir mokslus baigtitampa tikru iššūkiu.

Tuo tarpu BIT vykdomos vakarinės persikvalifikavimo studijos – kitokios. Šie programavimo kursai moko paklausiausių, dabartinį rinkos poreikį atitinkančių technologijų – .NET, PHP, „JavaScript“, kurios nereikalauja jokio išankstinio pasiruošimo. Kursai vyksta darbo dienomis vakarais arba savaitgaliais, o dabartiniais pandemijos laikais šį laisvą laiką išnaudoti efektyviai ir prasmingai yra labai naudinga. BIT „Front-end“ kurso dėstytojas Andrius Sadauskas pastebi: „Vakarinių studijų studentai yra be galo motyvuoti. Jie aukoja savo laisvalaikį norėdami išmokti naujų dalykų. Todėl mano pareiga – skirti absoliutų dėmesį studentams. Stengiuosi kokybiškai išnaudoti jų laiką ir per paskaitas duoti kuo daugiau praktikos, kuri IT srityje yra visa ko pagrindas“.

Dar vienas svarbus momentas – įsidarbinimas. BIT dėstytojai, su rinkai pritaikytomis žiniomis ir gebėjimais, savo absolventams taip pat teikia pagalbą įsidarbinant ar suteikiant praktikos galimybes įvairiose įmonėse pagal įgytą specializaciją. Studentai įsipareigoja po studijų persikvalifikuoti ir pakeisti esamą darbo vietą į IT sritį.

Tačiau, svarbiausia, šie nuotoliniai mokymai yra visiškai finansuojami Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšomis, todėl visas mokymų kursas yra nemokamas. Vienintelis reikalavimas studentams – turima ir išlaikoma darbo vieta kursų metu. Darbiniai santykiai turi būti paremti santykiais tarp darbuotojo ir darbdavio sudarant sutartį. Taip  pat pilnas finansavimas taikomas esant motinystės ar tėvystės atostogose bei dirbantiems senjorams, tačiau dirbantys su individualios veiklos liudijimu ar viešojo sektoriaus darbuotojai šiame ES finansuojamame projekte dalyvauti negali. Darbo keitimas studijų metu yra taikomas tik tuo atveju jei vyksta nepertraukiamai, t.y. nesuteikiant nedirbančio statuso nei vienai dienai.

Intensyvu, bet labai įdomu

Išbandyti minėtus persikvalifikavimo studijų privalumus pasiryžo 28-erių Klaipėdoje gyvenanti BIT studentė Deimantė Barauskaitė. Ji šiuo metu mokosi REACT specializacijos kursą, o 2019-aisiais baigė trumpus „Front-end“ mokymus.

„Pastarieji labai įtraukė. Pramokusi pradmenis, tiesiog užsikabinau. Mokausi kruopščiai ir intensyviai, tikėdamasi, kad po studijų, rudenį, pavyks užimti naujesniosios programuotojos poziciją. Kadangi jau iki kursų pradžios turėjau žinių, šiandien šis mokymasis nuotoliniu būdu nereikalauja ypatingai daug jėgų, o namų darbus atlieku greitai. Labai džiaugiuosi REACT dėstančiu dėstytoju ir nors negalime bendrauti su grupės nariais gyvai, turime susikūrę „Discord“ kanalą, kuriame dalinamės repozitorijomis su kodu, padėdami vieni kitiems neužstrigti“, – vakarinių BIT studijų patirtimi dalinasi D. Barauskaitė.

Benjaminas Šaltėnas

Jos teigimu, didžiausias vakarinių studijų pranašumas yra laikas: paskaitos vyksta vakarais ir kas antrą dieną, todėl lengva suderinti mokslus bei darbą. Tokios nuomonės ir 25-erių, taip pat Klaipėdoje šiuo metu gyvenantis Benjaminas Šaltėnas. Iš pradžių jis studijavo „Full Stack“ kursą, o dabar nusprendė rinktis REACT.

„Pirmasis dalykas, kurio mokiausi, labai patiko. Todėl studijas nusprendžiau tęsti, be to, šiuo metu dirbu IT įmonėje. Pasitarėme su vadovu, jog darbus atliksiu iki paskaitų, o tuomet galėsiu studijuoti ir dalyvauti užsiėmimuose. Iš esmės, dabar mokausi visą dieną. Tai reikalauja laiko: prie kompiuterio kasdien praleidžiu 10-11 valandų. Intensyvu, bet man labai įdomu. Šie vakariniai nuotoliniai programavimo kursai – puiki patirtis. Atliekant praktiką ar jau dirbant, jie leidžia daug paprasčiau viską suderinti, planuoti laiką“, – sako B. Šaltėnas.

„Tai tikrai geras startas. Anksčiau ar vėliau vis tiek teks dirbti nuotoliniu būdu, o prie to priprasti neretai užtrunka laiko. Taigi, mokymams vykstant per nuotolį, studentai įgyja naudingos tokio darbo praktikos“

Vakarinių studijų naudą įžvelgia ir BIT „Front-end“ kurso dėstytojas Andrius Sadauskas, tačiau pabrėžia, kad svarbiausia yra balansas: „Kadangi dirbsiu su klientais dieną, o dėstysiu – vakare, išlaikyti žvalumą bus šioks toks iššūkis. Tačiau rasti darbo ir poilsio balansą visada yra išbandymas, ypač IT srityje, kurioje veiklos šiuo metu tikrai netrūksta. Man tai padaryti leidžia rutina ir tinkamas laiko paskirstymas. Dirbant protinį darbą, poilsis yra labai svarbus, antraip lengvai galima perdegti“.

Puiki įžanga IT karjerai

Vakarinių studijų studentams BIT renkamose grupėse ruošiasi dėstyti ir jau minėtas dėstytojas Andrius Sadauskas. Jis mokys „Front-end“ programavimo pagrindus ir studijoms yra atsakingai nusiteikęs, nes, anot jo, į tokius kursus susirenka ypatinga auditorija, o vakarinis nuotolinis mokymasis kloja tvirtus pamatus būsimai IT karjerai. Ne veltui A. Sadauskas mano, jog tokios studijos yra puiki įžanga į ateitį, kai programavimo darbas vyks nuotoliniu būdu.

„Tai tikrai geras startas. Anksčiau ar vėliau vis tiek teks dirbti nuotoliniu būdu, o prie to priprasti neretai užtrunka laiko. Taigi, mokymams vykstant per nuotolį, studentai įgyja naudingos tokio darbo praktikos“, – pastebi BIT dėstytojas.

Jam antrina ir BIT studentė D. Barauskaitė. Jos nuomone, tokios studijos suteikia ir kiekvienam IT specialistui būtino savarankiškumo, kuris yra privalomas sprendžiant problemas.

„Mano atveju, norimai jaunesniosios programuotojos pozicijai jis yra labai svarbus. Tiesa, mokantis nuotoliniu būdu, nukenčia komandiškumas. Jis taip pat daug lemiantis, tačiau sunkiai ugdomas per nuotolį“, – svarsto D. Barauskaitė.

Savo ruožtu studentas B. Šaltėnas mato kitus pliusus: „Taip mokantis, pagerinami bendravimo nuotoliniu būdu įgūdžiai ir laiko planavimas. Būdamas vienas namuose, esi nekontroliuojamas. Todėl išmoksti tinkamai panaudoti laiką, be to, gali žiūrėti paskaitų video įrašus, juos prireikus pakartoti, atsisukti, geriau įsisavinti medžiagą“.

Apibendrinant galime teigti, kad nuotoliniai vakariniai kursai dirbantiems suteikia studentams galimybę paprasčiau suderinti darbą su studijomis, efektyviai išnaudoti laisvalaikį ir nepaisant to, kad komandinio darbo įgūdžiai šiek tiek nukenčia, tačiau savarankiškumas auga neįtikėtinu greičiu.

Kelias į svajonių profesiją

Mokytis vakarinėse studijose lengviau ir pasitelkus tinkamus įrankius. Paklausti, kokią laiko valdymo programą naudoti, pašnekovai siūlo savo išbandytus ir mėgstamus variantus.

Pavyzdžiui, studentas B. Šaltėnas pasitelkia „Toggl track“. Juo seka praktikai bei mokslams skiriamą laiką. Pastarąją aplikaciją naudoja ir dėstytojas A. Sadauskas, kuriam ypač naudingas ir užduočių planavimo įrankis „Trello“.

Andrius Sadauskas

Tuo tarpu studentė D. Barauskaitė siūlo „Google“ kalendorių. Jis atsiunčia priminimą prieš kiekvieną paskaitą. Pašnekovė taip pat turi ir kitų pasiūlymų būsimiems vakarinių studijų studentams.  

„Paskaitas baigiame pusę devintos vakare. Kadangi dar būnu užsidegusi gautas žinias pritaikyti praktikai, skubu pradėti namų darbus. Juos, dažniausiai, užbaigiu kitos dienos ryte, nes šviežiomis akimis lengviau užbaigti ir refaktorinti kodą. Svarbu prisiminti, jog perdegimas programuojant yra dažnas, todėl išlaikyti poilsio ir darbo balansą yra ypatingai svarbu. Pati stengiuosi daug ilsėtis: pastebėjau – net po pusvalandį pasivaikštant gryname ore, problemos išsisprendžia daug greičiau. Siūlau tai išbandyti, atsitraukti nuo ekranų ir skirti laiko sau“, – patarimais dalinasi D. Barauskaitė.

Tačiau studijoms prireiks ne tik minėtų laiko planavimo įrankių bei tinkamo darbo ir poilsio režimų derinimo. Nuotolinės vakarinės studijos reikalauja motyvacijos, ryžto bei nusiteikimo, tačiau visas pastangas atperka minėti privalumai: galimybė mokytis nemokamai, persikvalifikuoti, įgyti praktikos, žinių, derinti darbą bei studijas ir, svarbiausia, išmokti bene paklausiausios bei svajonių amatu vadinamos programuotojo profesijos.

Todėl persikvalifikavimas į IT per itin trumpą laiką yra puiki galimybė, kuria pasinaudoti tikrai verta. Įgytos žinios apima ypač platų žinių spektrą, suteikia stiprius teorinius bei praktinius programavimo įgūdžius. Sėkmingai pabaigę programą, studentai tampa paklausiai IT srities specialistais bei užtikrintai įsilieja į darbo rinką.

Kiti straipsniai